JYVÄSKYLÄN KÄRÄJÄOIKEUS
Rikosasia
TUOMIO 06/815
Annettu kansliassa
2.5.2006
Asiano:
R 05/2307

Syyttäjän rangaistusvaatimus
1. KUNNIANLOUKKAUS (6160/R/001799/05) Rikoslaki 24 luku 9 §
1.7.2004-8.10.2005 LAUKAA

Manninen on esittänyt asianomistaja Pekka Monosesta ja tämän asianajotoimistosta valheellisen ja perättömän tiedon väittämällä internetissä pitämällään nettisanomat sivustolla (www.nettisanomat.com), että Mononen on asianajajana toimistonsa puitteissa laatinut häntä koskevia (2Poistettu 06.12.2015). Hän on sivustoillaan julkaissut oikeudenkäyntiaineistoa, joka sinällään on ollut sisällöltään oikeaa, mutta Manninen on antanut lukijoiden ymmärtää, että oikeudenkäynnissä olisi ollut kysymys jostakin laittomasta. Teko on siten huomioonottaen Monosen ammatti asianajajana ollut omiaan aiheuttamaan asianomistajalle vahinkoa sekä häneen kohdistuvaa halveksuntaa.

http://www.12.fi/2007/05/26/20060502kunnianloukkauskaraja1tuomio.htm

VAASAN HOVIOIKEUS
TUOMIO
Nro 565
Antamispäivä 23.4.2007
Diaarinro R 06/794
Verkkoviestin jakelun keskeyttäminen

Sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain 18 §:n mukaan tuomioistuin voi virallisen syyttäjän, tutkinnanjohtajan tai asianomistajan hakemuksesta määrätä julkaisijan tai ohjelmatoiminnan harjoittajan taikka lähettimen. palvelimen tai muun sellaisen laitteen ylläpitäjän keskeyttämään julkaistun verkkoviestin jakelun, jos viestin sisällön perusteella on ilmeistä, että sen pitäminen yleisön saatavilla on säädetty rangaistavaksi. Lähtökohtana mainittua lainkohtaa sovellettaessa on saman lain 1 §:n 2 momentti, jonka mukaan viestintään ei saa puuttua enempää kuin on välttämätöntä ottaen huomioon sananvapauden merkitys kansanvaltaisessa oikeusvaltiossa.
Mannisen ylläpitämällä nettisanomat.com -internetsivustolla on materiaalia, joka kohdistuu Monosen elinkeinotoimintaan ja on sisällöltään Monosen kunniaa loukkaavaa. Monosta koskevien verkkoviestien pitäminen yleisön saatavilla on edellä mainitun lainkohdan tarkoittamalla tavalla rangaistavaksi säädetty teko ja rikos jatkuu edelleen niin kauan, kuin internetsivustolla oleva Monosta koskeva materiaali on verkkoviestinä yleisön saatavilla.
Edellä mainitut seikat huomioon ottaen Mannisen on poistettava nettisanomat.com-sivustolta kaikki sellaiset verkkoviestit, joissa mainitaan Monosen tai hänen yrityksensä nimi ja joissa on viittauksia Monoseen. Näin ollen tämän asiaa koskevan tuomion julkaiseminen mainitussa verkkojulkaisussa ei ole tarpeellista.
http://www.12.fi/2007/05/26/20070423kunnianloukkaushovituomio1tuomio.htm

   

TÄMÄ SIVU EI OLE MUUTTUNUT.

 

lokakuu
2005
October

Sanomisen ja julkaisemisen vapautta vuodesta 1999.

Tämän nron  etusivulle!


   12.fi    gallup  media  kriittisyys

 

Uusin

Arkisto

Depis

Elokuva

Gallup

Imagine

Maisema

Kuvagalleria

Lehdet

Liikunta

Opetus

Perhe

Politiikka

Sota ja rauha

Tv ja radio

Talous

Työtä

Valokuva

Velka

Viikon kuva


 

Etsi nettisanomista!

 
 
1999 alkaen

 

Linkit.
Linkit joka numeroon ja haku, myös skandit! 

12.fi joka torstai. Vastaava päätoimittaja
Pertti Manninen.
12
@hotmail.com

 






 

 

""

"SDP:llä edelleen suurin kannatus"

Yle 24 uutiset aliarvioi katselijoitaan ja kuulijoitaan. Epä-älyllinen gallupin selostus jättää virhemarginaalit huomioonottamatta!

12 tiistaina 4. lokakuuta 2005. Pertti Manninen.

 YLE 24 UUTISET ONLINE.Julkaistu 03.10.2005, klo 06.11 (päivitetty 03.10.2005, klo 06.11)

"SDP:llä edelleen suurin kannatus.
SDP porskuttaa yhä kannatukseltaan suurimpana puolueena. Taloustutkimuksen Ylen Radiouutisille viime kuussa tekemässä kyselyssä Sosiaalidemokraatteja kannatti 25,6 prosenttia vastanneista.
Keskustan kannatus on 24,1 prosenttia. Se on nostanut puolueista kannatustaan eniten, 0,8 prosenttiyksikköä.
Kokoomusta kannatti vastaajista 19,7 prosenttia. Vasemmistoliitto ja vihreät olivat tasoissa: kummankin kannatus oli 9,7 prosenttia.
Kristillisdemokraatteja kannatti 5,4 prosenttia, RKP:tä 4 prosenttia ja perussuomalaisia 1,7 prosenttia. Kyselyyn vastanneita oli 1 900. Virhemarginaali on kaksi prosenttiyksikköä.
YLE24"


Pääkirjoitus.
Yle 24 uutiset aliarvioi katselijoitaan ja kuulijoitaan.
Epä-älyllinen gallupin selostus jättää virhemarginaalit huomioonottamatta!

12 tiistaina 4. lokakuuta 2005. Pääkirjoitus.

Ylen radiouutiset on jälleen teettänyt Taloustutkimuksella(Taloustutkimus Oy:llä) puolueiden kannatusta selvittävän mielipidekyselyn. Tulosten selostaminen on ilmeisesti ammattitaidottomuuden ja välinpitämättömyyden johdosta virheellinen koska virhemarginaaleja ei oteta selostuksessa huomioon.

Tällä kertaa pääotsikko "SDP:llä edelleen suurin kannatus" on sillä tavalla virheellinen, että keskusta voi olla suurempi!
Ilmoitetut kannatusprosentit ovat: SDP:llä 25,6 ja keskustalla 24,1. Virhemarginaaliksi on ilmoitettu kaksi prosenttiyksikköä. Näin ollen SDP:n kannatus vaihtelee (ilmeisesti 95 %:n varmuudella, jota ei kuitenkaan kerrota) rajoissa 23,6 - 27,6 ja keskustan 22,1 - 26,1. Siis: Keskusta voi olla siis suurempi!

Myös keskustaa koskeva kannatusväite on monella tavalla hölynpölyä: "Se on nostanut puolueista kannatustaan eniten, 0,8 prosenttiyksikköä".
Ensinnäkään ei kerrota mihin verrataan, edelliseen mielipidetiedusteluunko, niinkuin virheellisesti tapana on. Jos taas verrataan edellisiin vaaleihin niinkuin pitäisi, uskallan tässä heti tarkistamatta väittää, että mitään tilastollisesti merkitsevää ei ole tapahtunut vuoden 2003 vaaleihin verrattuna!

Lyhyeen juttuun sattuu vielä lisää yksi lapsus: "Vasemmistoliitto ja vihreät olivat tasoissa: kummankin kannatus oli 9,7 prosenttia."
No, kummankin kannatus oli mielipidemittauksessa 9,7 prosennttia. Tämä on tietenkin totta! Sen sijaan johtopäätös, että kannatus olisi tasoissa on taas sitä hölynpölyä, kun ei oteta huomioon tutkimuksen virhemarginaaleja, siis edes ilmoitettua kahta prosenttiyksikköä.

On kuuntelijoiden katselijoiden loukkaamista ja arvoa alentavaa päästellä tällaisia johtopäätöksiä julkisuuteen. Mielipidetiedusteluja saa kyllä tehdä, mikäs siinä, jos katsotaan ne kiinnostaviksi, mutta niiden ammattitaidoton tai ammattieetitön julkaiseminen on jo sitten toinen juttu. Sama meno näyttää jatkuvan. 12 on kirjoittanut tästä ensimmäisen kerran jo viime vuosituhannen puolella (1999)!

Lopuksi pitää kysyä, mikä on STT:n vastuu kun se levittää tätä väärää viestiä? Eikö sielläkään huomata mitään, vai onko kysymyksessä jonkinlainen salaliitto?
Eihän tämä lopu. Edellä kirjoittamani jälkeen kohdalleni sattui kaksi julkaistua uutista, joiden ilmoitettiin olevan lähtöisin STT:stä, toinen ilmeisesti alkuperäinen ja toinen lehden itse muokkaama. Ensi havaintona se, että STT kertoi tarkemmin Ylen tilaamasta tutkimuksesta kuin Yle itse! Esimerkit liitteinä tässä perässä.

Pääkirjoitus tiistaina 04.09.2005 Pertti Manninen.

Liite1.

"Keskusta nosti kannatustaan syyskuussa, SDP suurin.
SDP on tuoreen kyselyn mukaan edelleen suosituin puolue. Ylen Radiouutisten Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan puoluetta kannatti syyskuussa 25,6 prosenttia suomalaisista, kun kannatus elokuussa oli 25,8 prosenttia.
Muutokset kannatuksessa ovat pieniä myös muiden puolueiden osalta. Keskusta nosti kannatustaan lähes prosenttiyksiköllä 24,1 prosenttiin, kokoomuksen suosio sen sijaan laski puolisen prosenttiyksikköä 19,7 prosenttiin.
Vasemmistoliiton kannatus näyttää lähenevän viime eduskuntavaalien kymmentä prosenttia. Jos eduskuntavaalit järjestettäisiin nyt, puoluetta äänestäisi 9,7 prosenttia suomalaisista. Vihreitä äänestäisi yhtä moni. Kristillisdemokraattien kannatus oli 5,4, RKP:n 4,0 ja perussuomalaisten 1,7 prosenttia.
Kaikki muutokset mahtuvat tutkimuksen virhemarginaaliin, joka on 2 prosenttiyksikköä suuntaansa. Taloustutkimus haastatteli syyskuussa 1 900:aa suomalaista.
STT"
Lähde: Kaleva.Plus.Kotimaa. Tiistai 4.10.2005.

Liite 2.

"Keskustan kannatus parani vähän.
Sdp on tuoreen kyselyn mukaan edelleen suosituin puolue, mutta mielipidemittausten toiseksi suosituin puolue keskusta on parantanut hieman kannatustaan.
Ylen Radiouutisten Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan Sdp:tä kannatti syyskuussa 25,6 prosenttia suomalaisista. Elokuussa kannatus oli 25,8 prosenttia. Keskusta nosti kannatustaan lähes prosenttiyksiköllä 24,1 prosenttiin, mutta kokoomuksen suosio laski puolisen prosenttiyksikköä 19,7 prosenttiin.
Vasemmistoliittoa äänestäisi nyt 9,7 prosenttia suomalaisista, samoin vihreitä. Kristillisdemokraattien kannatus oli 5,4, Rkp:n 4,0 ja perussuomalaisten 1,7 prosenttia.
STT"
Lähde: Helsingin Sanomat. Kotimaa. Tiistai 04.10.2005. (Sivu A7, 1 palsta keskellä)

Lue myös!

HS-Gallup: Selostukset ja pääkirjoitus. "Kokoomuksen kasvu jatkunut". HS-Gallup. Alkuperäistekstit.Helsingin Sanomat perjantaina 23.09.2005.
"Kokoomus kirii kiinni keskustan kannatusta". Kokoomuksen kasvu jatkunut". "Kokoomus saavuttaa keskustaa".12 lauantaina 24.09.2005.

Lue myös!

Helsingin Sanomat aliarvioi lukijoitaan. Epä-älyllinen gallupin selostus jättää virhemarginaalit huomioonottamatta! 90 % päätelmistä on satua!
Pääkirjoitus.  12 lauantaina 24.09.2005.

 Tämän numeron etusivulle!

 
 
Lauantaina 19.09.2005.


17.09.2005. 
 "Budjetti: Rikkaalle reippaasti ja köyhällekin vähän eli hyvinvointivaltion pohja uhattuna." Kuva lauantaina 17.09.2005. Keskisuomalainen lauantaina 17.09.2005 ja Helsingin Sanomat lauantaina 17.09.2005. Kuva: Pertti Manninen.

 
 

TOIMITUS. Vastaava päätoimittaja Pertti Manninen.    Yhteys: mailto:12@hotmail.com   
Copyright 12.fi 2005/408. Sivut: 04.10.2005,   (nettiin 04.10.2005, linkit 04.10.2005). 

12 - 2005/10/04 - Gallup-kritiikki. - Yle 24 uutiset - Puolueiden kannatus - mielipidetiedustelu julkaistu 03.10.2005. Yle 24 uutiset aliarvioi katselijoitaan ja kuulijoitaan. Epä-älyllinen gallupin selostus jättää virhemarginaalit huomioonottamatta! Stt:n vastuu - Kaleva - Helsingin sanomat -  tiistaina 04.10.2005 - kuva - kuvat - pertti manninen - 12

 


uusimpaan!


Kesän hyvä teko:
Opeta lapsi uimaan!

 

 
 

Linkit tarkistettu, html-koodi kiillotettu 2011-09-18. Sivujen osittainen jako johtui aikoinaan vallinneista linjaongelmista. pm. Tämä sivusto on tehty Nettisanomat-sivuston tarkistetusta versiosta 2011-09-21. Pertti Manninen. ..
2004-2011: Vaasan hovioikeuden (19.11.2015) kumottua Keski-Suomen käräjäoikeuden (24.01.2012) tuomion sivusto on palautettu osittain alkuperäiseen muotoon hovioikeuden tuomio huomioon ottaen lauantaina 05.03.2016, äitini 100-vuotis syntymäpäivänä.